torstai 17. toukokuuta 2012

Parturi-kampaajan toivelista asiakkaalle

Tulipa tällaisia asioita pohdittua näin helatorstain kunniaksi. Muista nämä seuraavan kerran, kun istut kampaajan tuoliin! :)

1.  Tule ajoissa paikalle. Jos tulet kymmenen minuuttia myöhässä, seuraavakin aika myöhästyy todennäköisesti kymmenellä minuutilla ja lopulta koko loppupäivä on pelkkää pahoittelua asiakkaille myöhässä olevista ajoista.

2. Soita, jos et pääsekään tulemaan. Jos tulet esimerkiksi aamulla siihen tulokseen, ettet voikaan jostain syystä käyttää iltapäivän kampaamoaikaasi, ilmoita siitä heti. Kampaaja ehtii vielä ehkä hankkia uuden asiakkaan tilallesi. Pahinta on, jos et ilmoita ollenkaan tulematta jättämisestäsi ja kampaaja odottelee sinua turhaan.



3. Ymmärräthän, että parturi-kampaaja ei ole taikuri tai ihmeidentekijä. Hän ei voi muuttaa kasvojasi sellaisiksi kuin mainoksen hiusmallilla, samankaltaisten hiusten tekeminen on sen sijaan useimmiten  mahdollista. Kampaaja ei myöskään saa korjattua purkaksi muuttuneita latvojasi, jos olet ennen kampaamokäyntiä laittanut kotona hiuksiisi muutaman värinpoiston. Mustasta tukasta ei myöskään tehdä hetkessä platinablondia. Ole kärsivällinen ja ymmärrä, että usein suuret muutokset vaativat aikaa.

4. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Esimerkiksi netti tarjoaa lukemattoman määrän kuvia erilaisista hiusmalleista. Ota kuva mukaan, koska siitä kampaaja pystyy usein päättelemään paljon enemmän kuin hiukan sinne päin olevista selityksistä. Toisinaan asiakas ja kampaaja ovat myös vähän eri aaltopituuksilla, jolloin lopputulos selittämästäsi hiusmallista ei välttämättä vastaakaan toiveitasi. Kuvasta on aina apua!


5. Mainitse allergioistasi ja yliherkkyyksistäsi. On todella tärkeää, että kerrot kampaajalle, mikäli olet aiemmin saanut allergisen reaktion vaikkapa hiuksia värjätessä tai jos et kestä tuoksuja hiustuotteissa. Kertomatta jättäminen tekee eniten hallaa vain sinulle itsellesi.

6. Kerro hiushistoriasi pitkältä aikaväliltä. Jos esimerkiksi pitkiin hiuksiisi on tehty permanentti pari vuotta aiemmin, ovat rakennemuutokset yhä olemassa latvoissasi. Jos latvoihin laitetaan esimerkiksi voimakas vaalennus tai uusi permanentti, on hyvin todennäköistä, että hiukset murtuvat, koska ne eivät kestä uutta rakennekäsittelyä. Sinun mielestäsi turhalta tuntuva vanha asia saattaa siis ollakin kampaajalle hiustesi hyvinvoinnin kannalta todella tärkeä tieto.



7. Tule avoimin mielin. Parturi-kampaaja on alansa ammattilainen, joka osaa kertoa, mikä juuri sinulle sopii. Ole siis avoin uusille ehdotuksille. Varsinkin jos vanha hiustyylisi kyllästyttää ja haluaisit saada jotain uutta, mutta olet epävarma, mitä se voisi olla, luota kampaajan näkemykseen. Tai jos tulet siistimään pitkien hiustesi latvoja, ymmärräthän että viiden sentin mitalla olevista rutikuivista latvoista ei ole hyötyä leikata pois vain senttiä.

8. Maksa sinulle tehdystä työstä. Muistathan, että maksamasi summa ei mene lyhentämättömänä parturi-kampaajan taskuun ja että usein hinnat menevät ajan tai hiuspituuden mukaan. Jos haluat pitkään tukkaasi latvojen siistimisen, tulee se luultavasti halvemmaksi kuin lyhyen hiuksen mallinmuutosleikkaus, koska se on nopeampi tehdä. Jos taas haluat lyhyeen hiukseesi värin, maksaa se varmasti vähemmän kuin pitkien hiusten värjäys, koska lyhemmän värinlevitysajan lisäksi väriäkin kuluu paljon vähemmän.



9. Anna palautetta. Mikäli et ole tyytyväinen lopputulokseen, kerro se kampaajallesi. Parturi-kampaaja ei ole ajatustenlukija, joka näkee tyytymättömyytesi, jos et sano sitä ääneen. Muista kuitenkin yleinen kohteliaisuus ja ystävällisyys tässäkin kohtaa, kampaaja ymmärtää varmasti tyytymättömyytesi ilman kirosanojakin. Jos kerrot jonkin olevan vialla, kampaaja voi yrittää korjata asian jotenkin. Pahinta on se, jos sanot kampaajalle olevasi tyytyväinen, vaikka asia olisi toisin, ja sitten kerrot eteenpäin, että hiuksesi pilattiin kampaamossa X. Muista myös myönteinen palaute, kampaaja arvostaa hyvästä työstä saatua kiitosta! :)

(Kuvat osoitteesta beautyspotlight.com)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti